دایره کیفیت چیست؟
این دایره، یک گروه کاری هشت تا ده نفره است که از کارکنان و سرپرستان تشکیل شده می شود و افراد گروه در آن مسئولیت مشترک می پذیرند. افراد گروه به صورت مرتب گرد هم می آیند (معمولا هفته ای یکبار) و درباره مسائل کیفیت صحبت می کنند و به دنبال علتهای مسائل موجود بر می آیند، راه حلهایی را توصیه می نمایند و اقدامات اصلاحی به عمل می آورند. آنها مسئولیت حل مسائل مربوط به کیفیت را بر عهده می گیرند و نتایج کار را مورد ارزیابی قرار می دهند. ولی در مورد اجرای راه حلهای نهایی که توصیه شده است، مسئولیت آنها برعهده مدیریت است.
البته تشکیل، کارایی و اثربخشی این گروهها، در گرو مسائل مختلفی است که نقش فرهنگ جامعه در این رابطه مهم و قابل توجه می باشد
تاریخچه پیدایش دوایر كنترل کیفیت
ژاپن پیش از جنگ جهانی دوم، بهواسطه عدم بهكارگیری روشهای كنترل كیفیت، بهتولیدكننده كالاهای ارزان و نامرغوب شهرت داشت. این كشور برای ورود بهبازارهای جهانی تلاش زیادی را مصروف داشت.
از سال 1970 صحنه رقابتها تغییر كرد و از آن بهبعد ژاپن توانست اطمینان بازارهای جهانی را بهخاطر كیفیت مطلوب كالاهایش جلب كند و بازارهای جهانی را بهدست گیرد.
این انتقال تسلط بر بازارهای كشورهای پیشرفته غربی، تاثیر زیادی گذاشت، تا آنجا كه غربیها، دلایل متعددی را برای موفقیت ژاپنیها تراشیدند. یكی از دلایل معروف كه غربیها برآن تكیه میكنند این است كه، این سیستمها، فقط با فرهنگ ژاپنیها قابل اجراست و ژاپنیها جز كار كردن، بهچیزی نمیاندیشیدند. ولی اگر از نزدیك مسائل را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه میشویم كه دلایل رشد ژاپن، بهراز و رمز شرق یا خاور دور مربوط نمیشود، بلكه این تغییر و تحول بهدنبال پارهای از تصمیمات اساسی، كه از جانب دولت و شركتهای بزرگ ژاپنی، در چگونگی اداره و هدایت كاركنان خود اتخاذ شد، بهدست آمد. این تصمیمات اساسی در این جمله خلاصه میشود:
از آنجاییكه، اكثریت كاركنان ما مستعد و توانمند هستند، لازم است فرصتی در اختیار آنها قرار گیرد تا، از فكرشان همانند جسم خود استفاده كنند»
برگزاری کارگاه آموزشی ارتباطات موثر با تکنیک تحلیل رفتار متقابل در سازمان تامین اجتماعی
برگزاری کارگاه آموزشی تفکر سیستمی در شرکت توزیع برق استان اردبیل
مسائل ,كه ,کیفیت ,جهانی ,مورد ,مسئولیت ,است که ,جهانی را ,بازارهای جهانی ,افراد گروه ,در این
درباره این سایت