محل تبلیغات شما

برگزاری کارگاه آموزشی شاخص های کلیدی عملکرد

در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران


 

كارگاه آموزشی شاخصهای کلیدی عملکرد در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدای کارگاه ضرورت بازخور و طراحی مکانیزمهای بازخور جهت حفظ حیات و پویایی سیستم ها توضیح داده شد، سپس به تعریف شاخص و ویژگیهای شاخص های مناسب اشاره شد. همچنین ضرورت توجه به نقاط اهرمی و اجتناب از بهینه سازی محلی نیز تشریح شد. در ادامه کارگاه، شاخصهای کلیدی عملکرد، معرفی شده و به نقش و رابطه آن با کارت امتیازی متوازن و برنامه های راهبردی و عملیاتی سازمان اشاره شد. همچنین در طی دوره به نمونه هایی از شاخصهای کلیدی عملکرد در حوزه های مختلف سازمان اشاره و در پایان دوره با مشارکت شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی، تعدادی شاخص کلیدی عملکرد جهت ارزیابی عملکرد واحدهای ذیربط شناسایی و تحلیل گردید.

آشنایی با شاخص‌های کلیدی عملکرد:

برای آشنایی بیشتر با این موضوع، در قسمت ذیل به نکاتی در خصوص شاخص‌های کلیدی عملکرد اشاره می گردد:

  • شاخص‌های کلیدی عملکرد(KPI) : ابزاری قدرتمند و حیاتی برای مدیران و رهبران سازمانی در راستای درک میزان موفقیت و نیز انطباق با مسیر برنامه راهبردی هستند
  • مجموعه مناسبی از شاخص‌ها، افق‌های روشنی پیرامون عملکرد سازمان در برابر دیدگان مدیران ارشد روشن می‌نماید و مواردی از عملکرد سازمان را که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد، مشخص می‌کند. بدون وجود KPI دقیق و شفاف، مانند این است که مدیران ارشد در تاریکی حرکت می‎کنند.
  • بهبود وضعیت هر کسب و کار مشروط به اندازه گیری و مانیتورینگ عملکرد است . یکی از بهترین روش ها برای انجام این کار استفاده از KPI است
  •  به کمک KPI می توان شاخص هایی را تعریف و وضعیت پیشرفت به سمت اهداف تعیین شده را اندازه گیری کرد .
  • در واقع، شاخص های کلیدی عملکرد یا KPI مسئولیت اندازه گیری عملکرد و ارایه شواهد لازم جهت تصمیم گیری بهینه و حرکت به سمت اهداف استراتژیک و یا عملیاتی  را در یک سازمان برعهده دارند.
  • بدون KPI، رهبری یک سازمان با چشمان بسته و کورکورانه انجام خواهد شد .
  • بسیاری از سازمان ها فکر می کنند KPI دارای ماهیتی صرفا مالی است و یا می توان یک عدد را به سادگی به آن نسبت داد تا احساس ایجاد یک سیستم مدیریت عملکرد را در وجود یک سازمان ایجاد کرد . این چنین برداشتی بسیار ابتدایی و پیش پا افتاده است .
  •   داده KPI می تواند از منابع بی شماری اقتباس و جمع آوری گردد تا بتواند بهترین پاسخ را به کلیدی ترین پرسش های کسب و کار داد . در حقیقت از بطن پرسش های کلیدی عملکرد یا KPQ (برگرفته شده از key performance questions )، می تواند یک و یا چندین KPI متولد گردد .
  • متاسفانه به دلیل عدم طراحی صحیح پرسش های کلیدی عملکرد، متاثر از اهداف استراتژیک و متعاقب آن طراحی صحیح شاخص های کلیدی عملکرد، همواره یک فاصله معنی دار بین چیزی که می توان اندازه گیری کرد با چیزی که می بایست اندازه گیری کرد، وجود  دارد .
  • به طور ساده می‌توان گفت که KPI روشی برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد و یا در سطح کلان‌تر میزان خوب بودن عملکرد سازمان و یا یک واحد سازمانی است KPI مخفف کلمه Key Performance  Indicator   و به معنای شاخص کلیدی عملکرد می‌باشد.
  •   KPIبه ما در درک میزان خوب بودن عملکرد سازمان، واحد سازمانی و افراد در مقایسه با اهداف کمی و کیفی راهبردی تعریف شده برای هر یک کمک خواهد کرد.
  • از KPI می توان برای اندازه گیری اهداف استراتژیک ( مانیتورینگ این که هم اینک کجا هستیم نسبت به جایی که قصد داریم در آینده به آنجا برسیم) و یا اندازه گیری اهداف عملیاتی (مانیتورینگ عملکرد عملیات روزمره ) استفاده کرد. شیوه مدیریت و خروجی این دو نوع KPI یکسان نمی باشد.
  •  KPI عملیاتی با نگاهی نزدیک تر به سمت اندازه گیری بلادرنگ می روند تا بتوان آن چیزی را که در کسب و کار در حال وقوع است به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و یا ماهیانه مانیتور کرد. به کمک این نوع شاخص ها، می توان به اطلاعات ارزشمندی در خصوص سیستم ها، فرایندها و یا افراد دست یافت تا در ادامه بتوان اقدامات اصلاحی را در صورت بروز مشکل و قبل از این که یک مشکل به یک معظل تبدیل شود، به سرعت انجام داد .
  • برای اندازه گیری اهداف استراتژیک نیاز به مانیتورینگ عملکرد به صورت بلادرنگ و روزانه نمی باشد و می توان  این کار را در بازه های زمانی طولانی تر انجام داد . KPIs استراتژیک وضعیت پیشرفت و یا روند انجام کارها به سمت یک مقصد بخصوص را مانیتور می نمایند . با توجه به عدم احتمال تغییرات عمده استراتژی، لازم است فقط حرکت به سمت مقصد مشخص شده اندازه گیری و مانیتور گردد.
  • KPIs استراتژیک و عملیاتی هر دو به یک اندازه مهم می باشند و هر یک  اطلاعات متفاوتی را برای اهداف مختلف ارایه می نمایند .  برای تحقق وعده های داده شده KPI هم در سطح استراتژیک و هم در سطح عملیاتی، می بایست این دو نوع KPI به درستی به یکدیگر متصل و مرتبط گردند

#کارگاه آموزشی شاخصهای_کلیدی_عملکرد

#شاخصهای_کلیدی_عملکرد


برگزاری کارگاه آموزشی ارتباطات موثر با تکنیک تحلیل رفتار متقابل در سازمان تامین اجتماعی

دایره کیفیت چیست؟

برگزاری کارگاه آموزشی تفکر سیستمی در شرکت توزیع برق استان اردبیل

عملکرد ,کلیدی ,یک ,های ,kpi ,اندازه ,کلیدی عملکرد ,اندازه گیری ,و یا ,های کلیدی ,می توان ,شاخصهای کلیدی عملکرد ,شاخص‌های کلیدی عملکرد ,فناوری دانشگاه تهران ,گیری اهداف استراتژیک

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پارسیا نیوز melorinn نمایندگی ارتش دامین ارزان مدیران شایسته، سازمان موفق پژوهش ها ، مقالات علمی و خاطرات ایثارگران دفاع مقدس Bobby's collection John's game بدنسازی مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی