محل تبلیغات شما

صنعت توریسم در سر گردنه



چندی قبل در مسیر سفر به یکی از شهرهای شمالی، در یکی از گردنه های چشم نوازی که در مسیر بود، برای استراحت و تجدید قوا توقف کردیم.  برای خرید آب معدنی به یکی از مغازه های بین راهی مراجعه کردم. وقتی متوجه شدم فروشنده، مبلغ آب معدنی را دو برابر قیمت درج شده حساب کرده علت را پرسیدم. به شوخی و جدی گفت: اینجا سر گردنه است.
متاسفانه همین وضعیت در اکثر مغازه های شهر مقصد وجود داشت و به محض اینکه متوجه می شدند شما بومی نیستید، کالای درخواستی را گران تر حساب می کردند. حتی زمانی  که برای تهیه گوشت به قصابی مراجعه کردم، متوجه شدم که قصاب محترم، علیرغم اینکه تابلوی قیمتها را نصب کرده بود، (احتمالا به دستور اتحادیه، سازمان بازرسی یا نهادهای دیگر) ولی گوشت را گرانتر از آن قیمت حساب می کرد و به صراحت گفت قیمتی را که اینجا زده ایم درست نیست و قیمت واقعی فلان است. (پیشنهاد می شود در اینگونه موارد تا حد امکان از فروشگاه های زنجیره ای مثل جانبو و . خرید شود)
اگر این شرایط در اکثر مناطق توریستی وجود داشته باشد، از منظر چشم انداز توسعه صنعت توریسم و رقابت پذیری آن با کشورهای دیگر، وضعیت امیدوار کننده ای نداریم.
جدا از گرانفروشی ها و اجحاف برخی اصناف، مسائل دیگر از جمله آلودگی شدید محیط زیست در مناطق توریستی، بی ثباتی قیمتها، ناامنی (کمپ در طبیعت، سرقت اموال، بعنوان مثال ضرب و شتم و سرقت از توریست آلمانی که اخیرا اتفاق افتاد)، ضعف نظارت، فقدان برنامه های توسعه ای کافی و جامع، بحران مدیریت، ضعف اطلاع رسانی و آموزشهای فرهنگی، ضعف زیرساختها و . نیز از چالش های مهم این صنعت است. بنظر میرسد گرانی خدمات(مثل هزینه های اقامت در هتل) و فقدان فضای رقابتی نیز از مشکلات اصلی در این حوزه باشد.  این در حالیست که دولتمردان با افزایش شدید تعرفه خروج از کشور، شعار حمایت از صنعت گردشگری داخلی می دهند. اگر افزایش تعرفه ها و ایجاد فضای غیررقابتی جواب می داد صنعت ورشکسته خودروسازی که همزمان با کشور کره جنوبی در ایران پا گرفته است نیز می بایست می توانست وضعیتی مشابه کره داشته باشد.
علیرغم افزایش تعرفه های خروج از کشور، گران شدن دلار و کاهش ارزش پول ملی و . باز هم شاهد هستیم تعداد قابل توجهی از هموطنان، سفرهای خارجی را ترجیح می دهند. جالب اینکه در مواردی هزینه سفر، هتل و غذا به اضافه کمی خرید از کالاهای اصل و باکیفیت، بصرفه تر از معادل همان خدمات در سفرهای داخلی ست.
علاوه بر صرفه اقتصادی، کیفیت خدمات حرفه ای ارائه شده و نوع برخورد اصناف و هتلداران و . و وجود امنیت و نظارت کافی نیز از عوامل موثر بر جذب گردشگران است.
این نگرش که صرفا با گرانتر کردن هزینه خروج از کشور و افزایش قیمت دلار می توانیم صنعت گردشگری داخلی را توسعه دهیم، گویای واقعیتهای جهان فعلی و صنعت گردشگری نیست.
بنظرم برای توسعه صنعت توریسم نیازی به ابداع مجدد چرخ نیست. نگاهی به قوانین، برنامه ها و اقدامات کشورهایی که هرساله درآمد سرشاری از این ناحیه نصیبشان می شود، می تواند راهگشای تگزاران این امر باشد.


#توریسم #گردشگری


برگزاری کارگاه آموزشی ارتباطات موثر با تکنیک تحلیل رفتار متقابل در سازمان تامین اجتماعی

دایره کیفیت چیست؟

برگزاری کارگاه آموزشی تفکر سیستمی در شرکت توزیع برق استان اردبیل

صنعت ,های ,توریسم ,گردشگری ,قیمت ,توسعه ,صنعت توریسم ,یکی از ,خروج از ,ها و ,نیز از ,صنعت گردشگری داخلی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پایگاه تحقیقاتی دکتر حافظی: نگارش پروپوزال، پایان نامه و مقالات علوم پزشکی spoolasmouthrazz موبایل coeziroutump Matthew's info Madelene's game کد شکلاتی مطالب اینترنتی دانلود فیلم جدید | دانلود آهنگ جدید Shiela's page